KI ÉS MILYEN TÉMÁKKAL FORDULHAT BUSINESS COACHHOZ?

Coaching 2024. 02. 22.

OLVASÁSI IDŐ: 5-6 PERC

 

Business coaching – sokan úgy tekintenek erre a fejlesztési formára, mint ami elsősorban a szenior vezetői szintnek, a szervezet felső vezetőinek szól. De ez tényleg így van?

Nem! Ennél sokkal árnyaltabb a kép.

Nézzük meg kicsit részletesebben, hogy kinek és milyen témákban nyújthat hatékony támogatást ez a műfaj.

 

ANNYIFÉLE FOGALOMMAL TALÁLKOZTAM MÁR A COACHING KAPCSÁN. HOGY IS VAN EZ PONTOSAN?

 

Hogy tisztábban lássunk, érdemes először röviden áttekintenünk, hogy a coachingot egyáltalán milyen szempontok szerint lehet csoportosítani. (Számtalan további csoportosítás, alterület és irányzat létezik, de ebben a blogcikkben csak a kérdés megválaszolása szempontjából fontosakra fókuszálok.)

A résztvevők száma szerint a coaching formái az alábbiak lehetnek:

  • egyéni coaching – a folyamatban mindössze két szereplő vesz részt, hiszen a coach itt egyetlen személlyel (coachee) dolgozik. Középpontban az adott személy fejlődése és kitűzött céljának elérése áll.

 

  • csoportos coaching különböző szervezetektől, különböző területekről érkező emberek dolgoznak együtt a coachcsal, azaz a résztvevők nincsenek egymástól függő helyzetben. Bárki hozhat témát, amelyet a csoport jelenlétében és együttműködésével dolgoznak fel a coachcsal. A csoport érdeke és célja, hogy megosszák egymással a tapasztalataikat, létrejöjjön az együttgondolkodás, a közös tanulás, és javaslatok szülessenek.

 

  • team coaching egy már létező és működő csoport tagjai – akik közös múlttal és tapasztalattal rendelkeznek – dolgoznak együtt a coachcsal a team által kiválasztott témán. A folyamat fókuszában a közösen meghatározott cél és probléma áll. (Vogelauer, 2008)

 

Az ügyfél életének coachinggal érintett része szerint

  • Life coaching életvezetési, magánéleti kihívások megoldásában nyújt támogatást.

 

  • Business coaching az üzleti élet különböző területein jelentkező kihívások, munkahelyi problémás helyzetek megoldása, a szakmai teljesítmény növelése állnak fókuszban. A folyamatban részt vevő ügyfélnek a szervezeti hierarchia szintjén elfoglalt helye szerint a coachingfolyamatok tovább bonthatók az alábbiak szerint:

 

o   Felső vezetői (executive) coaching: kifejezetten a szervezeti hierarchia és a döntéshozatal felső szintjén dolgozó vezetőkre fókuszál. A szervezet felső vezetői alapvetően befolyásolják a szervezet jövőképét, stratégiáját, eredményességét és a szervezet kultúráját is, éppen ezért a coaching különösen kiemelt területe ez. A szenior vezetők szakmai személyiségének és teljesítményének fejlesztése az egész szervezetre hatással van.

 

o   Középvezetői coaching: a folyamat középpontjában a szervezeti és döntési hierarchia középső szintjén lévő vezetők állnak. A coaching eredményesen támogatja a szakemberből vezetővé válást, a szükséges vezetői készségek fejlesztését, a vezetői szerepfelfogás kialakítását, a vezetői önbizalom növelését.

A fő fókusz ebben az esetben is az üzleti teljesítmény növelése és a hatékonyság fokozása.

 

o   Munkatársi coaching: jellemzően kulcspozícióban lévő, de nem vezető beosztásban dolgozó munkavállalók vagy tehetségprogram révén kiválasztott munkatársak vesznek részt ebben a támogató folyamatban.

A coaching a szervezet munkatársainak tanulásán és fejlődésén keresztül, jóllétüket növelve éri el a hatékonyság és az eredményesség növekedését, ezáltal az üzleti siker egyik tényezője. Ahol jól érzik magukat a munkatársak, ott több kreatív ötlettel gazdagítják a folyamatokat, kevesebbet hibáznak, megbízhatóbb az előállított termékek/szolgáltatások minősége, kevesebb a hiányzás, jelentősen kisebb mértékű a munkaerő-fluktuáció.

A coaching megfelelő módja annak, hogy a vállalat kifejezze lojalitását munkatársai iránt, fejlesztésük és hatékonyabbá tételük fontosságát. Ez jelzés a piac számára is, hogy a vállalat törődik ezzel.

A magánéleti és üzleti coachingfolyamatok témái gyakran átfedésben vannak, kölcsönösen hatnak egymásra, ezért nem minden esetben választhatók el élesen egymástól (pl. a munka és a magánélet egyensúlya, időgazdálkodás, stresszkezelés, önbizalomnövelés). (Kelló, 2014)

KI ÉS MILYEN TÉMÁKKAL FORDULHAT BUSINESS COACHHOZ?

Coaching 2024. 02. 22.

MI A TREND A LEGGYAKORIBB BUSINESS COACHING TÉMÁK VONATKOZÁSÁBAN?

 

Az Országos Coaching Kutatás eredményeit összesítve azt láthatjuk, hogy – 13 év alatt 5 vizsgált évet, és évenként az 5 leggyakoribb témát figyelembe véve – összességében 8 különböző terület volt beazonosítható, melyek eltérő sorrendben ugyan, de újra és újra megjelentek az évek során.

 

A toplista élén

  • a vezetői képességek fejlesztése,
  • konfliktuskezelés és
  • a munka-magánélet egyensúlya állt,

hiszen a vizsgált időszakban nem volt olyan év, amikor ezek ne jelentek volna meg a ranglétra első 5 fokán.


A toplista második helyezettjei

  • a stresszkezelés és a
  • kommunikáció a munkahelyen,

hiszen a vizsgált 5 év alatt ezek háromszor szerepeltek az 5 leggyakoribb téma között.


A ranglétra harmadik fokán pedig

  • az új kinevezés, új feladat,
  • az arculat, karizma, personal branding,
  • és a karriermenedzsment szerepelt.

Szerző

Józsa-Varga Judit

További kategóriák:

Coaching

Az Opten minősítése alapján a MyPro Solutions Kft. megbízható és az átlagosnál alacsonyabb kockázatú. A MyPro Solutions Kft. Tisztességes vállalkozás tanúsítvánnyal rendelkezik.

Üzemeltető

MyPro Solutions Kft.
1149 Budapest, Bíbor utca 7. 1. em. 27.
7624 Pécs, Klimó György utca 13.
32008595-2-42
solutions@mypro.hu