OLVASÁSI IDŐ: 5-6 PERC
Business coaching – sokan úgy tekintenek erre a fejlesztési formára, mint ami elsősorban a szenior vezetői szintnek, a szervezet felső vezetőinek szól. De ez tényleg így van?
Nem! Ennél sokkal árnyaltabb a kép.
Nézzük meg kicsit részletesebben, hogy kinek és milyen témákban nyújthat hatékony támogatást ez a műfaj.
ANNYIFÉLE FOGALOMMAL TALÁLKOZTAM MÁR A COACHING KAPCSÁN. HOGY IS VAN EZ PONTOSAN?
Hogy tisztábban lássunk, érdemes először röviden áttekintenünk, hogy a coachingot egyáltalán milyen szempontok szerint lehet csoportosítani. (Számtalan további csoportosítás, alterület és irányzat létezik, de ebben a blogcikkben csak a kérdés megválaszolása szempontjából fontosakra fókuszálok.)
A résztvevők száma szerint a coaching formái az alábbiak lehetnek:
Az ügyfél életének coachinggal érintett része szerint
o Felső vezetői (executive) coaching: kifejezetten a szervezeti hierarchia és a döntéshozatal felső szintjén dolgozó vezetőkre fókuszál. A szervezet felső vezetői alapvetően befolyásolják a szervezet jövőképét, stratégiáját, eredményességét és a szervezet kultúráját is, éppen ezért a coaching különösen kiemelt területe ez. A szenior vezetők szakmai személyiségének és teljesítményének fejlesztése az egész szervezetre hatással van.
o Középvezetői coaching: a folyamat középpontjában a szervezeti és döntési hierarchia középső szintjén lévő vezetők állnak. A coaching eredményesen támogatja a szakemberből vezetővé válást, a szükséges vezetői készségek fejlesztését, a vezetői szerepfelfogás kialakítását, a vezetői önbizalom növelését.
A fő fókusz ebben az esetben is az üzleti teljesítmény növelése és a hatékonyság fokozása.
o Munkatársi coaching: jellemzően kulcspozícióban lévő, de nem vezető beosztásban dolgozó munkavállalók vagy tehetségprogram révén kiválasztott munkatársak vesznek részt ebben a támogató folyamatban.
A coaching a szervezet munkatársainak tanulásán és fejlődésén keresztül, jóllétüket növelve éri el a hatékonyság és az eredményesség növekedését, ezáltal az üzleti siker egyik tényezője. Ahol jól érzik magukat a munkatársak, ott több kreatív ötlettel gazdagítják a folyamatokat, kevesebbet hibáznak, megbízhatóbb az előállított termékek/szolgáltatások minősége, kevesebb a hiányzás, jelentősen kisebb mértékű a munkaerő-fluktuáció.
A coaching megfelelő módja annak, hogy a vállalat kifejezze lojalitását munkatársai iránt, fejlesztésük és hatékonyabbá tételük fontosságát. Ez jelzés a piac számára is, hogy a vállalat törődik ezzel.
A magánéleti és üzleti coachingfolyamatok témái gyakran átfedésben vannak, kölcsönösen hatnak egymásra, ezért nem minden esetben választhatók el élesen egymástól (pl. a munka és a magánélet egyensúlya, időgazdálkodás, stresszkezelés, önbizalomnövelés). (Kelló, 2014)
MI A TREND A LEGGYAKORIBB BUSINESS COACHING TÉMÁK VONATKOZÁSÁBAN?
Az Országos Coaching Kutatás eredményeit összesítve azt láthatjuk, hogy – 13 év alatt 5 vizsgált évet, és évenként az 5 leggyakoribb témát figyelembe véve – összességében 8 különböző terület volt beazonosítható, melyek eltérő sorrendben ugyan, de újra és újra megjelentek az évek során.
A toplista élén
hiszen a vizsgált időszakban nem volt olyan év, amikor ezek ne jelentek volna meg a ranglétra első 5 fokán.
A toplista második helyezettjei
hiszen a vizsgált 5 év alatt ezek háromszor szerepeltek az 5 leggyakoribb téma között.
A ranglétra harmadik fokán pedig
Az Opten minősítése alapján a MyPro Solutions Kft. megbízható és az átlagosnál alacsonyabb kockázatú. A MyPro Solutions Kft. Tisztességes vállalkozás tanúsítvánnyal rendelkezik.
Üzemeltető
MyPro Solutions Kft.